L1000503ZW1

Onafhankelijke website voor liefhebbers van onderaardse kalksteengroeven.

Kopwandeling
contact

Le Bleu

Ondanks dat men een regendag had voorspeld, en het in de ochtend ook regende, klaarde het rond de middag op en werd het een mooie en zonnige dag. Gezien de verwachting hadden we niets gepland (zondagmiddag is onze traditionele wandeldag). Dus snel iets verzinnen om te gaan doen. Ik had een week of wat eerder gezien dat men bij de brug van Ternaaien de berghelling gekapt heeft en men nu mooi zicht heeft op de groeven ingangen die daar liggen. Op de een of andere manier moet ik hierbij denken aan een prent van de Maashelling ingangen in de buurt van Lichtenberg door Philippe van Gulpen. Zolang ik me kan herinneren lagen deze ingangen verborgen in de begroeiing en dit is dus een unieke kans om de ingangen in hun oorspronkelijk landschap te zien.

Dit leek me een mooi wandeldoel. Eenmaal aangekomen bij de brug parkeerden we daar de auto op de parkeerplaats en togen te voet verder. Een 50 tal meters van de parkeerplaats af begint nét naast de weg de wandelroute "le Bleu" genoemd naar de blauwe bordjes die deze route markeren. Helaas kon ik niet ontdekken hoeveel kilometer deze route is maar we hebben er 1.45 uur over gedaan (met de nodige pauzes voor het fotograferen).

Aangezien naast de parkeerplaats de route begint kan men kiezen voor "rechts om " of "links om". Mijn advies is om "rechts om" te lopen. Richting de Stop van Ternaaien dus! De reden hiervoor is dat als men links om loopt een steile helling bedwongen moet worden, terwijl "rechts om" men de helling afdaalt.

De wandeling “rechts om” begint met een houten trap die je snel omhoog brengt en al snel zie je de groeve ingangen. Deze voor de meesten onbekende groeven zijn allemaal klein tot zeer klein. Maar wat wél gezegd moet worden is dat ze werkelijk prachtig in de wand liggen. Dit is een van de mooiste ingangspartijen die ik ken. Zéker nu de begroeiing is verwijderd en de kalkgraslanden hun gang kunnen gaan.

Via een steil pad vervolgd de route haar weg naar boven en eenmaal boven aangekomen kijkt u over het plateau, en volg u de route naar links. Alwaar u al snel op de weg Ternaaien-Emael uitkomt. Hier volgt de route de weg richting Emael om enkele honderden meters verder naar links af te slaan. De veldweg waar u zich nu op bevind is feitelijk het verlengde van de Luikerweg en is van Romeinse oorsprong. Wij liepen hier op zondagmiddag bijna helemaal alleen, wat een rust hier. U vervolgt deze weg een behoorlijk eind, totdat u ter hoogte van Eben bent. Hier gaat u naar links (duidelijk aangegeven) door een houten hek en hier begint de afdaling naar het Maas niveau.

Eerst loopt u via een pad en trap door het hellingbos maar al spoedig gaat het bos over in kalkgrasland en heeft u een weids uitzicht met op de voorgrond een cementfabriek. Steil daalt u af door het kalkgrasland, dit is werkelijk een prachtig gedeelte en vergeet vooral niet zo nu en dam om te kijken. U ziet enkele prachtige Mergelrotsen en een vergelijking met Zwitserse berghelingen zullen u niet vreemd zijn. Eenmaal beneden aangekomen loopt u richting de brug van Ternaaien. Dit is een vlak stuk dat door het bos voert en kent maar één korte steiging via een trap. Na een aanzienlijke afstand te hebben afgelegd komt u bij een trap naar boven uit. Wees gerust u gaat niet weer helemaal naar boven. Na een korte stijging bevind u zich in het gebied waar de zogenaamde vlinder groeven zich bevinden en word het weer vlak. U loopt langs de Vlindergroeven en komt al snel aan de weg Ternaaien-Emael. Hier volgt u de weg naar beneden en al snel bent u weer bij het vertrekpunt aangekomen

Al met al is dit een erg mooie wandeling en ondanks dat ik deze gebieden jaren geleden vaker "gedaan" heb, heb ik mijn ogen uitgekeken. Vooral de nieuwe kalkgraslanden met de zich daarin bevindende groeven zijn bijzonder fraai. Een aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in groeven en de Sint Pietersberg en bovengronds wandelen ook leuk vind.

Op deze pagina wil ik wandelroutes beschrijven. Deze wandelingen hebben uiteraard  een raakvlak met het ondergrondse. Uiteraard zijn dit wandelingen die ook voor niet berglopers interessant zijn.